Foreldresamarbeid

Vi vektlegger i stor grad det viktige og essensielle foreldresamarbeidet i vår barnehage. Dere som foresatte kjenner barna deres aller best og dere er barnehagens viktigste samarbeidspartner. Vi ønsker at dere som foresatte skal kunne delta og påvirke ditt barns barnehagehverdag. Barnehagen kan ikke alltid innfri alle ønsker og behov, men vi lytter og skal sørge for gode forventningsavklaringer.

Alle barnehager skal ha et samarbeidsutvalg og et foreldreråd. Samarbeidsutvalget består av representanter fra foreldrene, ansatte og eiere. Foreldrerådet består av alle foreldrene i barnehagen.

Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I Soldagen barnehagen velges det en foreldrerepresentant fra hver avdeling, samt en vara. Disse velges på foreldremøtet på høsten.

Det gjennomføres minst to møter i året, en på høsten og en på våren. Dersom det er behov blir det satt opp flere møter. Møtene er klokken 15.00-16.00 i barnehagens lokaler. Foresatte, ansatte og ledelsen kan melde inn saker til møtet. De meldes inn til daglig leder eller via foreldrerepresentantene innen en gitt frist. Det skrives også referat fra møtene.

Samarbeidsutvalget har også ansvaret for å kalle inn til foreldrerådsmøte på høsten. Dette møtet er for elle foresatte i barnehagen. De ansatte deltar ikke på dette møtet (bortsett fra de ansatte som eventuelt selv har barn i barnehagen). Foresatte melder saker til leder i samarbeidsutvalget. Det skrives også referat fra møtet. Ved behov tas saker til neste samarbeidsutvalgs møte, og eventuelt til styret.

Lenke til foreldreutvalget i Norge