Avdelingene våre

MÅNEN 0-3 ÅR

Vi er små, men vi kan mange ting og lærer hele tida noe nytt 😊

Velkommen til oss på Månen. Vi er en småbarnsavdeling med plass til 10 barn i alderen 0-3 år.

Vi jobber med å gi barna en god start i barnehagen. Vi bruker tid på tilvenningen, og gir barna tid og rom, slik at de blir trygge i barnehagen. Da blir det lettere for mamma og pappa å forlate sine små hos oss.

Vi skaper relasjoner mellom barna, og med de voksne på huset. Det å få venner fra man er små er viktig. Å skape kvalitet i samspillet er også noe vi jobber med hele tida. Vi jobber med å styrke barnets identitet og la de utvikle selvstendighet blant annet gjennom barns medvirkning. Barna får lov å delta på de tingene de mestrer iforhold til alderen, og vi følger barnets interesser.

Vi setter også leken høyt her hos oss. Vi syns det er viktig at barn får lov å være barn, og at de får prøve ut nye ting innenfor lekens trygge rammer.

URANUS 0-3 ÅR

På Uranus jobber tre sprudlende damer, som heter Hilde L, Mariell og Hilde S. Med positivitet, kreativitet og en dæsj humor fyller vi dagene med omsorg, latter, læring og trygghet sammen med og for barna.

Vi jobber med temaarbeid en eller to måneder av gangen. Samtidig som vi tar barnas innspill og ønsker på alvor og inkluderer barna i prosessen. Vi ser at de interesserer seg for noe og kan jobbe videre med dette.

Den røde tråden i år blir derfor Bablarna. Gjennom Bablarna utvikles barnas språk, vi øver på farger, form, sorterer og lignende. Vi har fokus på tilstedeværelse og er ofte å finne på gulvet sammen med barna. Her kan vi både delta i lek, observere, lese bøker, synge sanger sammen, tulle og tøyse og alltid ha et ledig fang til de små.

Vi syns foreldresamarbeid er essensielt og setter stor verdi i samtalene ved henting og levering av barna. Vi er også glade i å være ute så vi er som regel daglig å finne i både snø, vann, skog, sand og gjørme. Velkommen til oss 😊

SATURN 3-5 ÅR

Vi er mange små og store venner på Saturn som liker å leke og er glad i å være ute 😊

Vi jobber med samspill og trygghet. Hos oss er leken en stor del av hverdagen, fordi barna lærer best gjennom lek. Vi gir rom for lek, og tilrettelegger for den gode og selvstendige leken.

Vi har ulike temaer vi jobber med gjennom året med utgangspunkt fra de 7 fagområdene i rammeplanen.

Språklek og Snakkepakken er verktøy for språkutvikling. Dette jobber vi jevnlig med, og barna liker dette veldig godt.

De eldste barna går i førskolegruppe. Der holder de på med ulike skoleforberedende aktiviteter. De øver seg på å skrive bokstaver og tall, de trener på å ta vare på eiendelene sine. De går på turer, og øver på hvordan de skal opptre i trafikken. De deltar også på førskoletreff, sammen med andre barn i Stakkevollanområdet, som skal begynne på skolen til høsten.

Hver fredag tar vi på oss tursekken og vandrer ut på nye eventyr i all slags vær.

PLUTO 3-5 ÅR

På Pluto jobber Marita(Pedagogisk leder), Kine (barnehagelærer og Sandra (fagarbeider). Sammen med barna utgjør vi en omsorgsfull, humoristisk, kreativ, læringsrik, løsningsorientert og leken avdeling. Vi er glade i å være ute og har fast turdag på fredager.

Vi har temaarbeid over to måneder i slengen, som gir barna muligheten til å fordype seg innenfor et gitt tema. Vi tar barnas medvirkning og lekelyst på alvor og er delaktive voksne som ser og hører barna i deres hverdag.

De eldste barna går i førskolegruppe, der de jobber med ulike skoleforberedende opplegg. De øver seg på å skrive bokstaver og tall. Trener på å ta vare på eiendelene sine, går på turer og øver på hvordan de skal opptre i trafikken. Øver seg på å sitte stille og lytte til det de voksne sier og lærer seg å ta i mot beskjeder. De deltar også på førskoletreff sammen med andre barn i området som skal begynne på skole til høsten.

Vi tar også i bruk ulike pedagogiske virkemidler i hverdagen som: Tarkus(trafikksikkerhet), Eldar og Vanja(Brannvern), Snakkepakken(Språkstimulering), Språksprell(Metodiske Språkleker - Språkstimulering) og MiniRøris(Bevegelsesprogram - fysisk aktivitet).